woensdag, november 15, 2006

15 november

Het was vandaag een aangena-me ochtend. De ruiten van de wagen niet aangedampt en haast geen verkeer op de baan. Kortom, het leek wel zomer-vakantie. De temperatuur was ook uiterst zacht; het was dit jaar nogal een korte winter pleeg ik zo te denken. Ja, zelfs op de parking van het station was er uitzonderlijk veel plaats. Voor één keer hoefde ik zelfs niet te spurten naar het perron. Ik kon op een gezapig tempo joggen, lekker de spieren ontspannen. Plots dacht ik echter aan mijn leraar fysica en de enige wet die ik ooit uit zijn lessen onthouden heb (Galileï als ik mij goed herinner): een lichaam in rust tracht uit zichzelf in rust te blijven: dat ervaar ik elke ochtend als mijn wekker afgaat. Diezelfde wet stipuleert anderzijds ook dat een lichaam in beweging uit zichzelf eveneens in beweging wil blijven: als je dus gezapig komt afgejogd en je glijdt weg over een hoopje herfstbladeren, dan vlieg je letterlijk de lucht in en kan je niet anders dan die wet (en je leraar fysica) verfoeien.
Maar toch, het was rustig vandaag. Het was aangenaam warm en het was woensdag, maar er was verdorie minder volk op de baan dan op een weekdag in juli. Ik kon er mijn hoofd wel op breken, maar wist niet waarom. Tijdens het invullen van mijn treinkaart daagde het me plots: het is vandaag dag van de Dynastie, dus elke ambtenaar in het land is in verlof. En wie mag er zoals gewoonlijk weer optrekken en de economie ondersteunen? Inderdaad, de sukkelaars van de privé. Toch scary als je beseft hoeveel mensen er bij de overheid werken. Stel dat daar op een gegeven moment een besmettelijk virus uitbreekt, het zou snel gedaan zijn met ons landje. Invasion of the Bodysnatchers revisited.
Tot slot van dit onsamenhangend artikel nog een speciale vermelding voor een collega. Hij kwam deze middag vragen wanneer ik eens over hem zou schrijven. Wel, beste vriend, ik ga je naam niet noemen, en je bent nochtans niet blond, maar je droom is uitgekomen met je opmerking dat alle ambtenaren vandaag op de Heizel hun feest hadden omdat de parkings daar waren afgesloten deze ochtend. Ik begrijp dat je geen voetballiefhebber bent en gezien de resultaten van onze nationale ploeg heb je daar alle reden toe, maar deze avond vindt dus de interland België-Polen plaats, in het Koning Boudewijn stadion. En zo hebben we toch allemaal nog eens goed gelachen en gingen we weliswaar niet moe, maar toch voldaan naar huis, zonder files op de baan.

7 Comments:

At 15 november, 2006 22:26, Anonymous Anoniem said...

Rimbalou, ge hebt ook in de les geschiedenis niet goed opgelet he. Hieronder een knip/plak van de site van radio 2

15 november is de dag van de dynastie. Fout! "Dag van de Dynastie" is verouderde terminologie. Moet zijn: dag van het Koningsschap. Enkel tijdens het korte regentschap van Prins Karel heette 15 november dag van de Dynastie. Het is allemaal met Leopold II begonnen. In 1866 wou die zijn naamdag wat luister bijzetten. 15 november, feestdag van de Heilige Leopold de Goede, zou vanaf toen het feest van het koningsschap heten. (15 november is niet alleen de dag van de Heilige Leopold. Er worden nog wel meer heiligen gevierd op 15 november, zie hieronder)
Na koning Leopold volgt koning Albert en de dag van het Koningsschap verhuist logischerwijs naar 26 november, naamdag van de Heilige Albert van Haigerloch.
In 1912 overlijdt de moeder van koning Albert en de koninklijke feestdag gaat weer naar 15 november. Voor eventjes maar, want kardinaal Mercier vindt het maar niks: én feesten op 11 november, wapenstilstand, én op 15 november, dat is van het goede teveel. Dus het koningsfeest opnieuw naar 26 november.
In 1933 beklimt Leopold III de troon. U kan het wel raden zeker? Feest van het Koningschap opnieuw op 15 november. En toen het in 1951 de beurt was aan Boudewijn... Nee, Boudewijn vond dat het welletjes was geweest. 15 november bleef gewoon 15 november.

 
At 15 november, 2006 22:41, Anonymous Anoniem said...

Geschiedenis is altijd een vak geweest voor nerds. Trouwens, je bent zo goed op de hoogte :)

 
At 16 november, 2006 00:07, Anonymous Anoniem said...

Aaaarghghgh... het zal je maar overkomen: de commentaar op je artikel dreigt interessanter te worden dan je artikel zelf. Vlug, Rimbaloe, gooi nog een tweede bijdrage op je blog voor deze dag...

 
At 17 november, 2006 00:45, Anonymous Anoniem said...

Sir Isaac Newton draait zich nu om in zijn tombe, wat nochtans tegen zijn wet indruist dat een lichaam in rust liever in die toestand zou willen blijven.

 
At 17 november, 2006 23:53, Blogger Rimbaloe said...

Voorwaar Jomme, ik heb het al die jaren verkeerd in mijn hoofd geprent. Het was idd Newton met zijn wet van de inertie. Hoe jij dat allemaal weet. Ooit al eens gedacht om je in te schrijven voor een quiz?

 
At 19 november, 2006 12:23, Anonymous Anoniem said...

Ik heb wat faalangst, maar ik wil wel eens meekwissen als iemand er dan iets wil over schrijven

 
At 12 november, 2008 11:17, Anonymous Anoniem said...

Hallo
ik ben een meisje van 12 jaar
ik heb bruin haar en blauwe ogen
iedereen vind mij schatig en ik ben een beetje klein en dik ok

 

Een reactie posten

<< Home