zaterdag, november 04, 2006

Cultuur

Wie dit weekend zin heeft om eens een filmpje mee te pikken, volgende goede raad: ga kijken naar "Borat". Tenzij je een onnoemelijke droogstoppel bent, zal je er geen seconde spijt van hebben. Borat is een Kazachstaanse reporter die naar de USA gestuurd wordt om daar verslag te doen van de mensen, de gewoonten en gebruiken. In zijn zog volgt een cameraploeg om alles in ware docustijl vast te leggen. Het resultaat is anderhalf uur gieren en lachen. Niet zozeer met hoe hij Kazachstan en zijn inwoners voorstelt, maar vooral met het beeld dat hij ondertussen van Amerika schetst. Er wordt met zowat alle minderheden gelachen, niet in het minst met homo's en joden. De film werd dan ook geschrapt in meer dan de helft van de Amerikaanse filmzalen (tot grote teleurstelling van Mel Gibson, nvdr). Racisme, antisemitisme en 100% politiek incorrect, maar er zodanig over dat het hilarisch wordt. Als ik ooit tijdens een film behoefte had aan een luier dan was het wel hier, en vooral tijdens de naakte vechtscene in de hotelkamer. Je kent het gevoel wel, in een lachbui zitten en er nog een salvo bovenop krijgen waardoor je middenrif volledig verkrampt en je ademhaling afgesneden wordt.
Ik vraag me af of de film bij onze Franstalige vrienden in originele versie te bekijken zal zijn. Dubben is daar immers een economie op zichzelf. Het sappige taaltje van Borat is echter simpelweg niet te vertalen. Sex wordt steevast omschreven als "sexy time" of "making romance inside" en een ejaculatie wordt "a liquid explosion". Bijgevoegd de twee officiƫle trailers.

1 Comments:

At 05 november, 2006 12:47, Anonymous Anoniem said...

Ik ga maandag ik ga maandag en ik sta ier te springen ik kan niet wachten.

 

Een reactie posten

<< Home