zondag, januari 14, 2007

Nog 5 weken, oftewel 35 dagen...

Aalst Carnaval wordt elk jaar vooraf gegaan door enkele zeer belangrijke "wedstrijden". De bekendste is uiteraard de verkiezing van Prins Carnaval, maar ook zeker niet te onderschatten is die voor de officiële affiche van het vastenavendgebeuren. De laatste jaren zorgden de winnende ontwerpen echter voor nogal wat commotie: "ne stomme foto met wat tekst", "te veel computer en te weinig ziel", "zo kunstzinnig dat niemand er nog iets van snapt", "zeker gemaakt door enen van Dendermonde",...

Vorige week werd de winnaar voor 2007 bekendgemaakt en wat mij betreft zijn we alleszins weer de goede richting ingeslagen. Ik blijf nog steeds voorstander van de volledig zonder computer getekende nostalgische ontwerpen, maar dit jaar ligt er toch weer Oilsjterse Spirit in de affiche. Vooral de betekenis die aan de drie ajuintjes gegeven wordt vind ik subliem verwoord. Ik citeer de ontwerper Jean-Marie Slegers: "Een feestende, bruisende stad vormt de achtergrond. Drie figuren (ajoinen) treden op de voorgrond, elk met een andere gelaatsuitdrukking. Ze staan midden op de Grote Markt. Hoe de drie figuren op de voorgrond tegenover elkaar staan mag ieder voor zichzelf invullen: Lacht de eerste ajuin of is hij aan het wenen? Misschien is hij aan het schaterlachen met de tweede omdat die geschminkt is? Of is die tweede juist dronken? Zou de derde kwaad zijn op de tweede of is hij gewoon moe van het drie dagen feesten? Ieder mag er van mij zijn eigen idee rond vormen. Dat is ook een beetje het principe van onze Carnaval. Ieder denkt er het zijne van, maar met respect voor een ander zijn ideeën."

Wie zich geroepen voelt om een ontwerp binnen te dienen voor volgend jaar, spaar u gerust de moeite, jullie maken toch geen kans. Vorig jaar tijdens Carnaval ben ik aan de praat geraakt met de persoon op onderstaande foto. Ik merkte al snel dat we op gebied van ludieke ideeën op dezelfde golflengte zitten. We hebben beslist om samen een ontwerperscollectief op te richten met als eerste doel de Carnavalsaffiche 2008. De concepten zijn er, de uitwerking zit in ons hoofd. Het probleem is echter dat ik zijn telefoonnummer vergeten noteren ben. Ik weet dus eigenlijk niet meer wie deze persoon is. Kan iemand mij helpen?

8 Comments:

At 14 januari, 2007 22:20, Anonymous Anoniem said...

Die foto van diene jongen hangt bij ons wendy boven haar bed!

 
At 14 januari, 2007 23:13, Anonymous Anoniem said...

Joost of zoiets is zijn naam!

 
At 15 januari, 2007 00:54, Anonymous Anoniem said...

Dat ben jij toch op die foto?

 
At 15 januari, 2007 18:43, Anonymous Anoniem said...

aaah Aalst carnaval 2003.......

drie dagen ..... ik heb er nog koppijn van haha, maar twas wel fijn, kwas verkleed als kapitein :-) hee, da rijmt :)

 
At 15 januari, 2007 20:11, Blogger Rimbaloe said...

@Heidi: ik was misschien wel zat, maar ik herinner me nog net dat ik in iets anders verkleed was :)

@Roedi: ah, jij was dus die kapitein die in 2003 daar in de zep aan het kotsen was :)
Kom je opnieuw af? Ik trakteer je een pint, of 2, of 3...

 
At 15 januari, 2007 20:53, Anonymous Anoniem said...

als je zo graag diene jongen zijne naam wil weten moet je in gazet ajion maar een oproep doen,
trouwens mij heb je nooit op een pint getrakteerd!!!!ik wel hoor!!
dus kapitein opletten he als je terug naar carnaval komt,hij doet u pinten trakteren.
ik denk dat de 1ste ajion aan lachen is om die zogezegde "carnavalisten die de zondagavond al op rode kruisbedje liggen in stad"
den 2de is gewoon aan het genieten van de sfeer op de grote markte"wel de maandavond" avond voor de echte carnavalisten
den 3de is gewoon kwaad op dinsdagavond omdat hij woensdag moet gaan werken!!!!!

 
At 15 januari, 2007 23:58, Anonymous Anoniem said...

is da dienen schone jongen dat Wendy achter vroeg? amai m'n botten.

 
At 16 januari, 2007 11:49, Anonymous Anoniem said...

Over smaak valt niet te twisten, het is en blijft een knappe vent, zonder die pruik... Maar nu moet ik door want ik moet naar de kapper mijn haar laten blonderen.

 

Een reactie posten

<< Home