dinsdag, april 17, 2007

Een Twix of een fles water?

Speciaal voor mijn vrouwelijke en janetterige lezers zou ik graag een officiële vraag wensen te stellen aan de mensen die ofwel nog een levendige herinnering hebben aan de les fysica, ofwel zin hebben om te gaan googelen.

Met de zomer in aantocht zit iedereen weer steen en been te klagen omwille van de overtollige kilootjes die dringend moeten weggewerkt worden. Op de verpakking van etenswaren wordt weer met veel interesse naar de calorietjes gekeken. Vermageren lijkt simpel: ofwel meer sporten, ofwel minder eten, of bij voorkeur een mooie combinatie ervan. Echter, voor de meesten onder ons is dit gemakkelijker gezegd dan gedaan.

Nu vraag ik me zo af, stel dat je per dag een extra liter koud water drinkt, hoeveel energie (dus kcal) heeft je systeem dan nodig om deze hoeveelheid op te warmen tot lichaamstemperatuur? Als je trouwens wil weten hoe warm pakweg 37 graden aanvoelt, hou eens je hand onder je straal als je naar toilet gaat. En als ik zeg straal, bedoel ik dus urine, en niet diarree.

Concreet nu, los van deze die nodig is om alle mineralen en andere stoffen uit het water te halen, hoeveel energie kost het om 1 liter water op te warmen van 5 naar 37 graden? Wie als eerste het correcte antwoord in de comments zet, krijgt een fles urine van Rudy Silvester. Wie een verkeerd antwoord plaatst krijgt twee flessen urine van Rudy Silvester.

13 Comments:

At 18 april, 2007 00:23, Anonymous Anoniem said...

Ik zou graag drie flessen urine van Rudy verkrijgen, wat moet ik hiervoor exact doen?

 
At 18 april, 2007 00:26, Anonymous Anoniem said...

Als u zijn nieuwe singel koopt krijgt u er een ganse bak bij!

 
At 18 april, 2007 07:52, Anonymous Anoniem said...

Als we er van uitgaan dat je met koud water water bedoelt van een graad of 5, moet de temperatuur van het water dus 32 graden stijgen. Wat betekent dat je daarvoor 32 kcal nodig hebt, ofte 133,76 kiloJoule. Laat het gezeik maar komen!

 
At 18 april, 2007 08:59, Anonymous Anoniem said...

ollie, aaft aven bek mor al open. Rudy komt speciaal in a bakkens zeiken.

 
At 18 april, 2007 09:33, Anonymous Anoniem said...

Ollie, het verwondert mij dat gij dat allemaal nog weet. Nochtans was fysica niet uw beste vak, evenmin als chemie, biologie, wiskunde, geschiedenis, aardrijkskunde, frans, nederlands, engels, en lichamelijke opvoeding. In zedenleer was je echter wel goed.

 
At 18 april, 2007 09:43, Anonymous Anoniem said...

ollie, rimbaloe,
misschien is het beter dat rimbaloe zijn nieuwjaarsbelofte zou vervullen nl. 1000 km lopen...

 
At 18 april, 2007 10:03, Anonymous Anoniem said...

geachte bloggers,

zopas rimbaloe aan de lijn gehad.. hij beloofde indien er vandaag meer dan 10 reakties komen op zijn artikel dat hij in oktober aan de marathon van brussel zal deelnemen ...

rimba, go for it!

 
At 18 april, 2007 10:09, Anonymous Anoniem said...

Ik kan, als het me te heet onder de voeten word, ook perfect comments beginnen deleten he.

 
At 18 april, 2007 10:10, Anonymous Anoniem said...

wordt is met dt he rimbaloe

 
At 18 april, 2007 10:12, Anonymous Anoniem said...

danku anoniem

 
At 18 april, 2007 10:57, Anonymous Anoniem said...

Je vraagstelling is te vaag, gelieve ook altitude en/of atmosferische druk te preciezeren... We hebben het toch wel degelijk over deze planeet? Dank.

 
At 18 april, 2007 13:32, Anonymous Anoniem said...

bij deze werd de kaap van 10 overschreden... proficiat rimbaloe! Schijf je maar in. Maar vooral, begin te trainen...

 
At 19 april, 2007 07:25, Anonymous Anoniem said...

Beste Ronny, in fysica was ik wel goed, het was dat onnozele vak waarvan de naam me ontgaat maar waar we een macramé-bloempothouder moesten maken waar ik zo slecht in was. Mijn moeder heeft daar nog veel werk ingestoken.

 

Een reactie posten

<< Home