maandag, oktober 16, 2006

In de ban van de ring

Sinds een week ongeveer ben ik gratis lid geworden van een select, doch steeds ruimer wordend groepje, namelijk de mannen die erin geslaagd zijn hun trouwring kwijt te spelen. Altijd een delicate zaak, want hoe leg je zoiets uit aan je vrouw? Stel dat je met je vrienden gaan stappen bent en je komt in het midden van de nacht thuis, met (hoofd)haren in de war, met onfris geurtje, maar... zonder trouwring. Tracht je daar maar eens uit te lullen. Hoe is het nu in mijn geval gebeurd? Totaal geen idee. Wat ik wel weet is dat ik hem vrijdag nog om had en zondag plots niet meer. Zou die zatlap aan het stemlokaal me met zijn adem bedwelmd hebben om hem zo te stelen? I doubt it. De ring zit normaal redelijk stevig om mijn vinger en ik doe hem nooit uit. En ik ben dat weekend braafjes thuisgebleven voor de rest. Ik zie twee mogelijkheden: zondagnamiddag heb ik het gras afgereden en misschien ben ik hem daar ergens verloren. Echt veel zin om de GFT container te gaan uitpluizen heb ik niet (zeker gezien we daar de inhoud van de kattenbak, ttz, de behoefte van de kat, ook inkappen). Misschien kan iemand me gratis aan een metaaldetector helpen. Andere mogelijkheid is ietwat creepy. Sinds die zondagochtend (vóór ik wist dat ik hem kwijt was) heb ik al last van mijn maag, alsof er ergens iets zit. Zou ik in mijn slaap mijn eigen ring uitgetrokken en ingeslikt hebben? Misschien is dit wel iets Freudiaans. Ik vertik het nochtans om een zeefje en een vork (om te pletten) mee te nemen telkens ik naar toilet ga. Alleszins, na een week zoeken nog steeds niets gevonden. Ik hoor nu veel verhalen van mensen die hetzelfde meegemaakt hebben in hun familiekring. Daar liep het wel goed af; de ring werd teruggevonden. Weliswaar in een rioolputje of achter het behang en meestal pakweg 15 jaar na datum, maar hij kwam terecht. Mijn ring ligt nu misschien ergens eenzaam in het gras, met een koude winter in het verschiet, zich af te vragen waar, wanneer en waarom hij me tekortgeschoten is.
En mijn vrouw? Zij bestelde me in het geniep een nieuwe ring, zelfde model, maar als je het mij vraagt liefst een half maatje kleiner.