zondag, december 17, 2006

Nog 9 weken, oftewel 63 dagen

Mijn hoogtepunt tijdens Aalst Carnaval is niet de stoet of de popverbranding of een ander voor de hand liggend moment. Nee, mijn hoogtepunt is mijn nonkel Erik en het nominetje.
Als kind heeft ieder onder jullie ze wel gehad, de gepersonaliseerde naamlintjes die in jullie onder-goed of handdoeken gestikt waren. Wel, grote kans dat deze vervaardigd werden door het voormalig Aalsters bedrijf Nominette. In de jaren 50 besloot de Prins Carnaval ook een lintje te maken met zijn naam erop, niet om in zijn onderbroek te hangen, maar om tijdens de stoet uit te delen aan de bevolking. Op enkele uitzonderingen na, gaf elke prins er sindsdien eentje uit en ook vele groepen volgden dit voorbeeld. De oudste "nominetjes" zijn ondertussen zeer gegeerd door verzamelaars. Ik ben ook zo een verzamelaar en heb jaren geleden ongelofelijk veel geluk gehad dat ik in contact gekomen ben met de man die na de verhuis van het bedrijf naar Erpe, de oude gebouwen mogen opruimen heeft. Jaren geleden dus, toen Ebay nog niet bestond en de man noch ikzelf beseften welke gekke prijzen er vandaag zouden voor geboden worden...

Mijn nonkel Erik, ik zie hem niet vaak meer. Maar elk jaar tijdens Carnaval, net na de popverbranding, ga ik naar cafe "Het Landhuis" op de Grote Markt om er hem aan de toog terug te vinden. Ondanks het feit dat we nooit bewust afspreken, lijkt dit zo een beetje een zekerheid des levens. Nadat hij me enkele pinten betaald heeft zeg ik hem steeds dat ik hem graag zie en neem ik zijn hand, en stop er het nominetje van de prins van de voorbije Carnaval in. Dat klinkt misschien stom, maar ik denk dat zulke dingen zo een beetje de ziel van Carnaval vertegenwoordigen: verbondenheid en vriendschap.

Ik zou jullie nog een fantastische anekdote willen vertellen over mijn nonkel Erik moment van afgelopen jaar, maar dan wordt dit bericht te lang. In de loop van de week kom ik er zeker op terug.

5 Comments:

At 18 december, 2006 08:13, Anonymous Anoniem said...

Ik zal maar niet te diep op de hidden agenda met 'nonkel Erik' ingaan zeker? Je weet maar nooit wie er meeleest ...

 
At 18 december, 2006 12:07, Anonymous Anoniem said...

Die nonkel Eric, is dat DE nonkel Eric. Zo ja dan is dat MIJNEN nonkel Eric (allé toch voor 3 dagen)

Jim DB

AFTELLLLLEEEEEEE

 
At 18 december, 2006 13:08, Anonymous Anoniem said...

... euh... ik heb nog een vriendelijk verzoekje voor jou op mijn blog...(bij domino)

 
At 18 december, 2006 19:45, Anonymous Anoniem said...

Wel mij vinden en eens binnendraaien voor een pintje, lijkt me ook een mooie traditie. Ook al is dat vorig jaar niet gebeurd, toch kunnen we daar vanaf dit jaar een traditie van maken, niet? Je moet me wel kunnen vinden natuurlijk - ik zal na de popverbranding aan den toog gaan staan van 't Landhuis.

 
At 18 december, 2006 19:48, Anonymous Anoniem said...

Wendy, dat moet gedaan zijn, met onze familie ten schande te brengen op nen blog dat op de koop toe een groot lezerspubliek bereikt. Een schande is 't, een grote schande. Hoe durf je slechts 1 pint te vragen...

 

Een reactie posten

<< Home