dinsdag, januari 16, 2007

Motivatie: wie, wat, waar?

Anno 1983
Wie zou later topsporter worden en wie topzetelligger?


Enkele dagen geleden schreef triatleet Wim op zijn blog een artikeltje over het hoofd, de benen en de motor. Ik heb het met veel plezier gelezen. Echter, als ik zo even naar mezelf kijk, heb ik niet de benen, nog minder de motor en helemaal niet het hoofd. Gelukkig ben ik geen topsporter.

Als ik in bed of in de zetel lig te mijmeren dan tracht ik mezelf wijs te maken dat ik het hoofd heb. Je zou eens moeten weten hoe vaak ik mezelf al voorgenomen heb om een uurtje vroeger op te staan en te gaan joggen. Als die wekker ’s ochtends dan effectief afloopt, duurt het slechts een fractie of hij staat alweer uit. Reflexen 10 op 10, motivatie 0 op 10.

En mijn motor dan? Ongeveer 13 jaar geleden heb ik eens een sporttest ondergaan op de loopband. Mijn conditie was nog slechter dan vandaag en in volle inspanning bedroeg mijn hartslag voor mijn 19 jaar 217 (!!!!). Ik dacht dat een hart ontplofte op dat tempo. Het kan dus niet anders zijn dan dat ik letterlijk een klein hartje heb en figuurlijk een groot :)

Blijft dan nog over de carrosserie. Da’s misschien het enige dat nog enigszins in mijn voordeel spreekt. Als je ziet hoeveel calorieën en vetten ik per dag binnenspeel, mag ik me gelukkig prijzen dat niet alles blijft hangen. Als ik enkele keren train, merk ik ook dat de conditie heel snel komt. Maar dat kan ook te maken hebben met het feit dat mijn startniveau werkelijk rampzalig is…

Dus ik heb het nooit in mij gehad om een topsporter te worden. Ik ben slechts een simpel recreantje en da’s dan nog met enige zin voor overschatting. Bovendien heb ik een bickyburgerverslaving. Waarschijnlijk ook de reden waarom Wim me gevraagd heeft op zijn blog mijn 'trainingervaringen' neer te pennen. Als het aan hem ligt, dien ik me voor te bereiden om deel te nemen aan een mini triatlon. Waarschijnlijk niets zo leuk als foto’s van een zuchtende, kuchende en kotsende Rimbaloe op zijn blog…

OK, ik voel plots de motivatie opkomen. Morgen sta ik een uurtje vroeger op om te gaan joggen. Wedden?

3 Comments:

At 16 januari, 2007 22:07, Anonymous Anoniem said...

En wie is da vernepelingsken mè zè pulleken van billie en bollie, die naast diene knappe gast zit?

 
At 16 januari, 2007 23:02, Anonymous Anoniem said...

Billie en Bollie is cult!

 
At 17 januari, 2007 20:38, Blogger Rimbaloe said...

Mijn doelstelling van 20 km per week was na de eerste week van 2007 nog intact. Sindsdien ben ik stilgevallen. Teveel wind buiten...

 

Een reactie posten

<< Home