dinsdag, mei 22, 2007

Kunst

Een hoogstaande en kwalitatieve blog als deze zou zijn naam niet waard zijn indien er zo af en toe niet eens wat cultureel interes-sante beschouwingen zouden in terug te vinden zijn. Een lange zin om eigenlijk simpelweg te zeggen dat ik het vandaag nog eens over stront zal hebben. Yeah baby!

Trouwens, het gebrek aan comments de laatste dagen, noopt mij tot deze drastische, voor het overige totaal niet mijn ding zijnde, koerswijziging.

Een collega kwam me deze middag een krantenartikel letterlijk in de neus wrijven. Het ging over de Italiaanse kunstenaar Piero Manzoni, bij jullie allen ongetwijfeld heel gekend. De man overleed in 1963 op nog geen 30-jarige leeftijd. Enkele jaren ervoor kwam hij op het lumineuze idee om zijn behoefte te doen, ach, laat ons een kat een kat noemen, om te schijten dus, in 90 blikjes. Ik veronderstel niet allemaal op dezelfde dag. Die blikjes, die hij uiteraard liet afsluiten nadien, werden door tal van kunstcollecties opgenomen en gaan vandaag nog steeds door het leven als de "Merda d'Artista" of schijtkunst zo u wil. Meer dan de helft van de exemplaren is in de loop der jaren reeds geƫxplodeerd. Nu, dat is perfect te begrijpen hoor; ik heb deze middag spruiten gegeten en moest ik nu in een blikje kakken, het zou geen maand duren.

Het bizarre is dat de blikjes waarvan de houdbaarheidsdatum nog niet verstreken is, vandaag 80.000 euro per stuk waard zijn. Dat komt overeen met ongeveer 2700 euro voor 1 gram stront.

Dus binnenkort hier te verkrijgen: de Rimbaloe shit art. Al schijtend rijk worden, de droom van iedere vent.

6 Comments:

At 23 mei, 2007 07:50, Anonymous Anoniem said...

En als er dan al eens een comment komt, is het om je terecht te wijzen: "merda d'artista" is geen schijtkunst, maar stront van de kunstenaar. Toch een wezenlijk verschil, me dunkt.

 
At 23 mei, 2007 11:00, Anonymous Anoniem said...

Waarde Ollie, ik bedoelde niet schijtkunst in de zin van "stomme kunst" of "belachelijke kunst", maar eerder in de zin van "kunst van schijt gemaakt". Toch ook een wezenlijk verschil, me dunkt evenzeer.

 
At 23 mei, 2007 11:22, Anonymous Anoniem said...

Volgens mij is dat blikje van de vader van Rudi Silvester...

 
At 23 mei, 2007 11:27, Anonymous Anoniem said...

er is geen vader silvester, moeder silvester kreeg rudi gratis bij de aankoop van twee van die blikken

 
At 23 mei, 2007 14:16, Anonymous Anoniem said...

Die flessen met de urine van Rudi zijn volgens mij nog veel meer waard.

 
At 24 mei, 2007 07:52, Anonymous Anoniem said...

Beste Rimbaloe, ik bedoelde ook niet dat jij "stomme kunst" bedoelde, ik bedoelde enkel dat er een wezenlijk semantisch verschil is tussen "kunst gemaakt uit stront" (waarbij de stront in principe van iedereen kan zijn) en "stront van de kunstenaar" (waarbij de herkomst van de stront duidelijk is, maar nergens gepretendeerd wordt dat er ook iets kunstzinnigs mee aangevangen is).

 

Een reactie posten

<< Home